Scroll Top

Η Σκοτεινή Πλευρά της Εκπαίδευσης

ekpaideysh

Γράφει η Κωνσταντίνα Πιπέρη, Φοιτήτρια Ψυχολογίας

Η εκπαίδευση αναδεικνύεται συχνά ως το πιο φωτεινό μονοπάτι προς τη γνώση και την ανάπτυξη των παιδιών. Ωστόσο, υπάρχει μια σκοτεινή πλευρά που συχνά παραλείπεται, και αυτή είναι η κακοποίηση των παιδιών από τους ίδιους τους δασκάλους τους. Αυτό το φαινόμενο, παρότι είναι ανησυχητικό, είναι σημαντικό να αναδειχθεί και να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και αποφασιστικότητα.

Η κακοποίηση των παιδιών από τους δασκάλους αναδύεται σε διάφορες μορφές, συμπεριλαμβανομένων της σωματικής, ψυχολογικής και λεκτικής παρενόχλησης. Αυτές οι πρακτικές είναι συχνά συνυφασμένες με εξουσία και έλλειψη ελέγχου από τους μαθητές. Οι δάσκαλοι μπορεί να χρησιμοποιούν την εξουσία τους για να επιβάλουν φόβο στους μαθητές ή ακόμα και να επιτρέπουν τη βία ως μέσο επιβολής. Οι επιπτώσεις αυτών των πρακτικών μπορούν να είναι σοβαρές και μπορεί να επηρεάσουν την ψυχολογική και σωματική υγεία των παιδιών για μια ολόκληρη ζωή.

Η εμπειρία της κακοποίησης από τους δασκάλους μπορεί να έχει σοβαρές ψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά. Αυτές περιλαμβάνουν αυξημένα επίπεδα άγχους, κατάθλιψης και αυτοεκτίμησης. Τα παιδιά που υποφέρουν από κακοποίηση στο σχολείο μπορεί να αναπτύξουν προβλήματα συμπεριφοράς, να έχουν δυσκολίες στις κοινωνικές τους σχέσεις και να μην εκφράζουν αποτελεσματικά τις συναισθηματικές τους ανάγκες. Όλα αυτά μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην ακαδημαϊκή και κοινωνική τους πορεία.

Η κοινωνία πρέπει να αντιδράσει με σοβαρότητα στην κακοποίηση των παιδιών από τους δασκάλους. Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα προωθεί την ανοικτή επικοινωνία και τον αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ των δασκάλων και των μαθητών είναι ζωτικής σημασίας. Επιπλέον, πρέπει να εφαρμοστούν αυστηρές πολιτικές πρόληψης και προστασίας που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον.

Η κακοποίηση των παιδιών από τους δασκάλους είναι ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα  που απαιτεί άμεση επίλυση. Η αναγνώριση και η αντιμετώπιση αυτής της πραγματικότητας είναι θεμελιώδους σημασίας για τη διασφάλιση ενός ασφαλούς και υγιούς περιβάλλοντος εκπαίδευσης για τα παιδιά. Μόνο μέσω συνεργασίας και δράσης μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα κόσμο όπου τα παιδιά μπορούν να μάθουν και να αναπτυχθούν χωρίς φόβο και κακοποίηση.

 

Πηγές:                                                                    

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15817740/

http://dx.doi.org/10.14527/kuey.2021.001